ГЧП в Беларуси
Дзяржаўна-прыватнае партнёрства (ДПП)
ДПП уяўляе сабой інстытуцыянальны і арганізацыйны альянс дзяржавы і бізнесу з мэтай рэалізацыі грамадска значных праектаў у прыярытэтных галінах эканомікі Рэспублікі Беларусь.
Сутнасць ДПП заключаецца ва ўцягванні прыватных рэсурсаў, у тым ліку ведаў, тэхналогій, вопыту і грашовых сродкаў у развіццё аб'ектаў інфраструктуры, якія традыцыйна адносяцца да кампетэнцыі дзяржавы. Пры гэтым адной з адметных асаблівасцяў ГЧП з'яўляецца дакладнае размеркаванне адказнасці і рызыкi паміж дзяржаўным і прыватным партнёрамі.
Цэнтр дзяржаўна-прыватнага партнёрства
Цэнтр дзяржаўна-прыватнага партнёрства (цэнтр ДПП) створаны 1 красавіка 2014 г. на пляцоўцы навукова-даследчага эканамічнага інстытута Міністэрства эканомікі. 1 верасня 2016 г. у мэтах павышэння патэнцыялу цэнтра і эфектыўнасці яго ўзаемадзеяння з дзяржаўнымі органамі па пытаннях прыцягнення інвестыцый у Рэспубліку Беларусь, цэнтр ДПП перанесены ў структуру дзяржаўнай установы " Нацыянальнае агенцтва інвестыцый і прыватызацыі».
Асноўныя функцыі цэнтра ДПП:
- правядзенне ацэнкі прапаноў аб рэалізацыі праектаў ДПП, у тым ліку канцэпцый праектаў ДПП ў адпаведнасці з патрабаваннямі заканадаўства;
- арганізацыйна-тэхнічнае і інфармацыйнае забеспячэнне працы Міжведамаснага інфраструктурнага каардынацыйнага савета;
- распрацоўка і актуалізацыя сумесна органамі дзяржаўнага кіравання Нацыянальнай інфраструктурнай стратэгіі Рэспублікі Беларусь;
- кансультаванне органаў дзяржаўнага кіравання і прыватнага бізнесу па пытаннях ДПП і стратэгічнага інвеставання ў мэтах развіцця інфраструктуры;
- удзел у ўдасканаленні нарматыўнай прававой базы ў сферы ДПП;
- распаўсюджванне актуальнай і дакладнай інфармацыі аб развіцці ДПП у Рэспубліцы Беларусь сярод зацікаўленых;
- павышэнне кваліфікацыі прадстаўнікоў органаў дзяржаўнага кіравання, арганізацый і іншых зацікаўленых у рэалізацыі праектаў ДПП;
- кансультаванне органаў дзяржаўнага кіравання, арганізацый, у тым ліку прыватнай формы ўласнасці, банкаў, грамадскіх аб'яднанняў і іншых зацікаўленых па пытаннях ДПП і стратэгічнага інвеставання ў мэтах развіцця інфраструктуры;
- фарміраванне рынку праектаў ДПП у Рэспубліцы Беларусь;
- забеспячэнне міждзяржаўнага абмену вопытам па развіцці ДПП, у тым ліку ўдзел у экспертных рабочых групах па ДПП.
Праекты
Назва праектаў | Ініцыятар праекта | Папярэдні кошт капітальных выдаткаў | Цякучы этап падрыхтоўкі |
Рэканструкцыя аўтамабільнай дарогі М-10: мяжа Расійскай Федэрацыі (селішча) - Гомель – Кобрын, км 109,9 - км 195,15 | Міністэрства транспарту і камунікацый | 200 млн. дал. ЗША |
Абвешчаны папярэдні адбор удзельнікаў конкурсу па праекце |
Будаўніцтва дзіцячых дашкольных устаноў у рэгіёнах Мінскай вобласці | Мінскі абласны выканаўчы камітэт | 13,2 млн. дал. ЗША | Зацвярджэнне пашпарта праекта і падрыхтоўка конкурснай дакументацыі |
Будаўніцтва магістральнай аўтадарогі ў г. Гомелі працягласцю 41,35 км, з улікам будаўніцтва моста праз раку Сож і пяці пуцеправодаў | Гомельскі абласны выканаўчы камітэт | 180 млн. дал. ЗША |
Пошук сродкаў для падрыхтоўкі ТЭО
|
Прававая аснова
Прававая аснова ДПП у Рэспубліцы Беларусь
Закон Рэспублікі Беларусь ад 30 снежня 2015 г. № 345-З "аб дзяржаўна-прыватным партнёрстве" можна азнаёміцца па спасылцы
Пастанова Савета Міністраў 6 ліпеня 2016 г. № 532 "аб мерах па рэалізацыі Закона Рэспублікі Беларусь ад 30 снежня 2015 года" аб дзяржаўна-прыватным партнёрстве " па спасылцы
Пастанова Міністэрства эканомікі Рэспублікі Беларусь ад 27 ліпеня 2016 г. № 49 "Аб мерах па рэалізацыі Закона Рэспублікі Беларусь ад 30 снежня 2015 года" аб дзяржаўна-прыватным партнёрстве " па спасылцы
Навучанне
- Метадалагічныя матэрыялы по ДПП
- Дапаможнік па падрыхтоўцы праекта ДПП
- Змяненні заканадаўства ў сферы ДПП
- Алгарытм запаўнення канцэпцыі праекта ДПП
- Ацэнка эфектыўнасці праектаў ДПП у ЕАЭС
ДПП у свеце
Гісторыя развіцця механізма ДППУзаемадзеянне дзяржавы і прыватнага сектара дзеля вырашэння грамадскіх задач вядома даўно. Яшчэ ў пачатку 18 стагоддзя Мухамед Алі Егіпецкі выкарыстоўваў “канцэсіі”, каб атрымаць доступ да прыватных паслуг па мінімальнай цане, пры гэтым найбольш прыбытковымі для канцэсіянераў былі праекты ў галіне чыгуначнага транспарта і будавання дамбаў. Бальшая частка ранняй інфраструктуры ЗША была таксама пабудавана па прынцыпах, якія можна назваць дзяржаўна-прыватным партнёрствам, у тым ліку першая нацыянальная чыгунка (Нью Джэрсі, 1815 г.) і большасць сучаснай электрычнай сеткі. Аднак актыўнае распаўсюджванне па ўсім свеце механізм ДПП атрымаў у 20-21 стагоддзях.
Зараз большасць краін мае цэнтры па развіцці ДПП, у тым ліку краіны ЕАЭС (Арменія, Казахстан, Кыргызстан, Расія). Лідарамі ў сферы ДПП з’яўляюцца Злучанае Каралеўства і Аўстралія, дзе дадзены механізм актыўна выкарыстоўваецца з 90-х гадоў 20 стагоддзя.
Дадзеныя сусветнага рынку ДПП за 2019 г.
Крыніца: Inframation news
Карысныя спасылкі
Рэсурсы па ДПП міжнародных арганізацый :- Сусветны банк
- Еўрапейская эканамічная камісія ААН (UNECE)
- Еўрапейскі цэнтр экспертызы ў сферы ДПП (EPEC)
- PPP Knowledge Lab
Рэсурсы па ДПП краін ЕАЭС: